Praktyki zawodowe uczniów ZSE w Hiszpanii

Dodano:

18 uczniów ZSE zakończyło 3-tygodniowe praktyki zawodowe w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+ „Lepszy start - europejskie praktyki zawodowe”. Praktyki zostały zorganizowane po raz pierwszy w stolicy hiszpańskiej prowincji Kastylia i Leon – mieście Valladolid, we współpracy z konsorcjum mobilności zawodowej CIFP Juan De Herrera (Consorcio Erasmus+ FP Castilla y León).

W praktykach, które odbyły się w okresie od 16 stycznia do 8 lutego  uczestniczyli: Filip Faluszczak, Michał Nowicki, Mateusz Sabat, Karol Zahuta, Mateusz Sarkowicz, Angelo Wielobób, Radosław Pawełek, Natalia Turosz, Emilia Golenia, Michał Kosiorski, Dominik Baran, Tomasz Dąbek, Piotr Jankowski, Konrad Zaśko, Jakub Blicharz, Michał Skowron, Wojciech Wiercioch i Jakub Łach. Za koordynację i opiekę nad uczniami odpowiadali nauczyciele: mgr inż. Stanisław Augustyn, mgr inż. Zbigniew Niedbała, mgr inż. Maciej Pieprzycki, mgr Beata Bieńko oraz mgr inż. Krzysztof Stec.

Uczniowie odbywali praktykę z informatyki, automatyki i elektroniki w 8-miu hiszpańskich firmach i instytucjach szkoleniowych. Dla informatyków były to: firma HVconsulting zajmująca się poradnictwem i serwisem informatycznym, szkoła IES Ribera de Castilla kształcąca przyszłych hiszpańskich informatyków, firma Formatecyl  specjalizująca się w  tworzeniu baz danych, konfiguracji oraz montażu komputerów i firma Junta de Castilla y Leon tworzącą i administrującą sieciami. Automatyków przydzielono do 3 firm: Mecanizados Aceves  obrabiającej metal i wytwarzającej części samochodowe, Industrias Maxi produkującej części metalowe na zamówienie (między innymi do elektrowni atomowych, samochodów i samolotów) oraz Industrias Rios, zajmującej się programowaniem tokarek i frezarek w języku G-Code. Elektronicy trafili do Q’adros Valladolid S.L zajmującej się tworzeniem dużych i małych szaf rozdzielczych na skalę międzynarodową.

Podczas praktyk uczniowie zdobyli nowe kompetencje zawodowe podczas pracy w międzynarodowych zespołach. Wykorzystywali zdobytą wiedzę oraz kształtowali umiejętności radzenia sobie z problemami podczas wykonywania zadań zawodowych pod kierunkiem hiszpańskich trenerów. Wykonywali zadania, takie  jak zaprojektowanie i wykonanie części do silniku samochodowego z wykorzystaniem obrabiarki CNC, stworzenie planu instalacji sieciowej, zbudowanie przemysłowej szafy rozdzielczej, zdiagnozowanie i naprawienie uszkodzonego sprzętu komputerowego, czy zaprojektowanie strony internetowej.  Montowali i konfigurowali sieci komputerowe, instalowali i testowali systemy operacyjne Windows i Linux, obsługiwali, programowali obrabiarki numeryczne, obsługiwali systemy baz danych, montowali i serwisowali urządzenia komputerowe, programowali sterowniki PLC z wykorzystaniem dokumentacji technicznej w języku angielskim i hiszpańskim. 

Uczniowie byli zakwaterowani w centrum  Valladolid – stolicy hiszpańskiej wspólnoty autonomicznej Kastylia i Leon. Dlatego mieli okazję poznać najciekawsze miejsca tej dawnej siedziby królów, znanej z renesansowych zabytków i zabudowy sakralnej z XVI-wieczną katedrą na czele, ale także ze znajdującego się tutaj XIV-wiecznego Uniwersytetu z barokową fasadą, czy muzeum Cervantesa – autora powieści „Don Kichote z La Manchy”. Wolny czas uczniowie spędzali na siłowni, bilardzie, piłkarzykach i tenisie stołowym w miejscu zakwaterowania. Poznawali hiszpańską kulturę, zwyczaje, nawiązywali nowe znajomości. W weekendy zwiedzali także inne ciekawe miejsca i zakątki Hiszpanii – Madryt, Salamankę, czy Suances – malowniczo usytuowaną nad Zatoką Baskijską gminę w Kantabrii.

Oficjalna strona projektu: Valladolid-Hiszpania