Komputer jest stosowany do rozwiązywania problemów zarówno przez profesjonalnych informatyków, którzy projektują i tworzą oprogramowanie, jak i przez tych, którzy poprzestają na posługiwaniu się gotowymi narzędziami informatycznymi. Rozwiązywanie problemów za pomocą komputera, charakteryzuje się przestrzeganiem pewnych etapów, składających się na cały proces projektowania i otrzymania rozwiązania. Celem nadrzędnym tej metodologii jest otrzymanie dobrego rozwiązania, czyli takiego, które jest: zrozumiałe dla każdego, kto zna dziedzinę rozwiązywanego problemu i użyte narzędzia komputerowe, poprawne, czyli spełnia specyfikację problemu, efektywne, czyli nie marnuje zasobów komputerowych, czasu i pamięci.
Metoda rozwiązywania problemów z pomocą komputera składa się z następujących sześciu etapów:
Opis i analiza sytuacji problemowej.
Sporządzenie specyfikacji problemu.
Zaprojektowanie rozwiązania.
Komputerowa realizacja rozwiązania.
Testowanie rozwiązania.
Prezentacja rozwiązania.
Elementem powszechnego kształcenia informatycznego staje się umiejętność programowania, która jest uważana za jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Nauka programowania kształci takie umiejętności, jak: logiczne myślenie i precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów; sprzyja dobrej organizacji pracy podczas rozwiazywania problemów i buduje kompetencje potrzebne do współpracy, niezbędne dzisiaj w niemal każdym zawodzie. W warunkach szybko zmieniającej się technologii te umiejętności są ponadczasowe, trwalsze niż jakikolwiek język czy środowisko programowania.