JOB SHADOWING - LIZBONA - doświdczeniA ZAWODOWE drogą do sukcesu!

english | polski

1 DZIEŃ SZKOLENIA- 29.01.2018 


Wizyta organizacyjna w instytucji przyjmującej  tj. Centrum Kształcenia zawodowego CINEL

  • zapoznanie z kadrą zarządzająco-szkoleniową
  • prezentacja portugalskiego systemu edukacji zawodowej
  • zapoznanie z bazą dydaktyczną oraz środkami nauczania
  • obserwacja zajęć na pracowniach i w specjalistycznych laboratoriach

2 DZIEŃ SZKOLENIA- 30.01.2018

Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych:

  • spotkanie z trenerem CINEL – Rodrigo Matias
  • prezentacja prowadzonych zajęć w pracowniach specjalistycznych
  • dyskusja polskich i portugalskich nauczycieli/trenerów dotycząca prowadzonych zajęć – porównanie i wnioski

Spotkanie z konsultacyjne z kadrą zarządzająco-szkoleniową ZSE i CINEL:

  • metody realizacji programów nauczania
  • system egzaminowania i ECVET
  • organizacja i prowadzenie szkoleń



3 DZIEŃ SZKOLENIA- 31.01.2018

Udział w zajęciach na pracowniach specjalistycznych

  • obserwacja zajęć prowadzonych przez portugalskiego trenera
  • spostrzeżenia i wnioski dotyczące różnych rozwiązań i innych sposobów radzenia sobie z zagadnieniami realizowanymi w polskiej szkole

Przeprowadzenie szkolenia z technologii informatycznych i elektronicznych przez portugalskich trenerów dla polskiej kadry.

Wnioski i wspólna dyskusja pozwalająca na porównanie zakresu tematycznego zajęć w polskiej i portugalskiej placówce



4 DZIEŃ SZKOLENIA- 01.02.2018

Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych:

  • analiza materiałów dydaktycznych m.in. instrukcji wykonywanych ćwiczeń
  • rozmowy z portugalskimi kursantami/uczniami, pozwalające na doskonalenie języka angielskiego

Zainteresowanie polskich nauczycieli możliwością doskonalenia zawodowego zagranicą

Dyskusja uczestników projektów oraz portugalskich trenerów na temat innowacyjnych technik i metod nauczania, sprawdzania wiedzy i aktywizowania do pracy.



5 DZIEŃ SZKOLENIA- 02.02.2018

  • Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych prowadzonych przez portugalskich nauczycieli/trenerów. Dyskusja polskich i portugalskich nauczycieli/trenerów dotycząca prowadzonych szkoleń, wyciągnięcie wniosków.
  • Spotkanie podsumowujące. Omówienie rezultatów stażu kadry, ZSE w CINEL. Planowanie dalszej współpracy w ramach Programu Erasmus+ oraz w innych obszarach, w szczególności w zakresie wzajemnej wymiany uczniów i nauczycieli na praktyki zawodowe, wdrażania systemu ECVET, upowszechniania i wdrażania rezultatów w partnerskich instytucjach.
  • Wizyta w  szkole średniej  AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE ALCOCHETE:
    • Zapoznanie z bazą dydaktyczną szkoły i system edukacji w tej instytucj
    • Wymiana doświadczenia w pracy
    • Porównanie systemu edukacji w Polsce i w Portugalii
    • Nawiązanie nowych kontaktów, by w przyszłości nawiązać współpracę z tą instytucją szkoleniową. 



Podsumowanie i wnioski szkolenia:

Szkolenie „Job Shadowing” nauczycieli ZSE w CINEL umożliwiło bezpośrednie kontakty z zagranicznymi trenerami, obserwację przebiegu szkoleń w nowoczesnej instytucji szkoleniowej, poznanie skutecznych metod szkolenia i różnych zasad współpracy instytucji szkoleniowych z rynkiem pracy. Nauczyciele biorący udział w ostatnim stażu w Lizbonie znajdują wiele pozytywnych rezultatów. Mieli okazję powtórzyć znajomość języka angielskiego jeszcze podczas przygotowań przed wyjazdem, a potem sprawdzić umiejętność jego stosowania w kontaktach codziennych i służbowych podczas obserwacji zajęć szkoleniowych. Niezwykle cenne doświadczenie to bezpośrednie uczestniczenie w zajęciach prowadzonych dla portugalskich słuchaczy po portugalsku i angielsku, a następnie analiza i ocena procesu dydaktycznego wspólnie z portugalskimi trenerami. To okazja do porównania stosowanych metod nauczania, zastanowienia się nad skutecznością nauczania i celowością realizowanych treści.  Okazuje się często, że baza dydaktyczna w polskiej szkole jest porównywalna z bazą renowowanych instytucji szkoleniowych  za granicą. Rodzaj wyposażenia pracowni jest jednak uwarunkowany współpracą o lokalnymi firmami, gdzie absolwenci często znajdują zatrudnienie, np. Centrum Szkoleniowe CINEL dysponuje doskonale wyposażonym laboratorium telekomunikacyjnym i urządzeń elektronicznych pod patronatem firmy SAMSUNG.

Wnioski ze stażu zagranicznego nauczyciele wdrażają w codziennej pracy edukacyjnej, np. poprzez większą motywację ucznia do nauki języków obcych, nacisk na samodzielność nauki, ukierunkowanie na umiejętności ważne dla pracodawców, zachęcanie do kształtowania ścieżki rozwoju zawodowego zgodnie ze standardami europejskimi, np. Europass, czy ECVET.