Szkolenie

Opis szkolenia

1 dzień - 11.02.2019

Wizyta organizacyjna w instytucji przyjmującej tj. Centrum Kształcenia Zawodowego Utbildning Nord

  • zapoznanie z kadrą zarządzająco-szkoleniową
  • prezentacja szwedzkiego systemu edukacji zawodowej
  • zapoznanie z bazą dydaktyczną oraz środkami nauczania
  • obserwacja zajęć na pracowniach i w specjalistycznych laboratoriach

2 dzień - 12.02.2019

Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych:

  • spotkanie z trenerami Utbildning Nord

    Arto Hyvärinen, Jörgen Miettinen, Jari Ylitapio

  • prezentacja prowadzonych zajęć w pracowniach specjalistycznych
  • dyskusja polskich i szwedzkich nauczycieli/trenerów dotycząca prowadzonych zajęć – porównanie i wnioski

Spotkanie z konsultacyjne z kadrą zarządzająco-szkoleniową ZSE i Utbildning Nord:

  • metody realizacji programów nauczania
  • system egzaminowania i ECVET
  • organizacja i prowadzenie szkoleń

3 dzień - 13.02.2019

Udział w zajęciach na pracowniach specjalistycznych

  • obserwacja zajęć prowadzonych przez szwedzkich trenerów
  • spostrzeżenia i wnioski dotyczące różnych rozwiązań i innych sposobów radzenia sobie z zagadnieniami realizowanymi w polskiej szkole

Przeprowadzenie szkolenia z technologii informatycznych i elektronicznych przez szwedzkich trenerów dla polskiej kadry.

Wnioski i wspólna dyskusja pozwalająca na porównanie zakresu tematycznego zajęć w polskiej i szwedzkiej placówce



4 dzień - 14.02.2019

Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych:

  • analiza materiałów dydaktycznych m.in. instrukcji wykonywanych ćwiczeń
  • rozmowy ze szwedzkimi kursantami, pozwalające na doskonalenie języka angielskiego

Zainteresowanie polskich nauczycieli możliwością doskonalenia zawodowego zagranicą

Dyskusja uczestników projektów oraz szwedzkich trenerów na temat innowacyjnych technik i metod nauczania, sprawdzania wiedzy i aktywizowania do pracy.



5 dzień - 15.02.2019

  • Obserwacja zajęć na pracowniach specjalistycznych prowadzonych przez szwedzkich nauczycieli. Dyskusja polskich i szwedzkich trenerów dotycząca prowadzonych szkoleń, wyciągnięcie wniosków.
  • Spotkanie podsumowujące. Omówienie rezultatów stażu kadry, ZSE w Utbildning Nord. Planowanie dalszej współpracy w ramach Programu Erasmus+ oraz w innych obszarach, w szczególności w zakresie wzajemnej wymiany uczniów i nauczycieli na praktyki zawodowe, wdrażania systemu ECVET, upowszechniania i wdrażania rezultatów w partnerskich instytucjach.
  • Wizyta w szkole średniej  w Finlandii Ammattiopisto Lappia Vocational College:
    • Zapoznanie z bazą dydaktyczną szkoły i system edukacji w tej instytucj
    • Wymiana doświadczenia w pracy
    • Porównanie systemu edukacji w Polsce i w Finlandii
    • Nawiązanie nowych kontaktów, by w przyszłości nawiązać współpracę z tą instytucją szkoleniową

Podsumowanie i wnioski szkolenia:

Szkolenie „Job Shadowing” nauczycieli ZSE w Utbildning Nord umożliwiło bezpośrednie kontakty z zagranicznymi trenerami, obserwację przebiegu szkoleń w nowoczesnej instytucji szkoleniowej, poznanie skutecznych metod szkolenia i różnych zasad współpracy instytucji szkoleniowych z rynkiem pracy. Nauczyciele biorący udział w obserwacjach w Szwecji znajdują wiele pozytywnych rezultatów. Mieli okazję powtórzyć znajomość języka angielskiego jeszcze podczas przygotowań przed wyjazdem, a potem sprawdzić umiejętność jego stosowania w kontaktach codziennych i służbowych podczas obserwacji zajęć szkoleniowych. Niezwykle cenne doświadczenie to bezpośrednie uczestniczenie w zajęciach prowadzonych dla skandynawskich kursantów, a następnie analiza i ocena procesu dydaktycznego wspólnie ze szwedzkimi trenerami. To okazja do porównania stosowanych metod nauczania, zastanowienia się nad skutecznością nauczania i celowością realizowanych treści.  Porównywaliśmy systemy edukacji w Szwecji, Finlandii, Norwegii i Polsce. Różnice polegają na  braku zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w systemie skandynawskim. Następnie na elastycznym czasie kształcenia dostosowanym do możliwości poznawczych i zaangażowania w naukę kursantów. Kształcenie zawodowe w stylu skandynawskim skupia się na praktycznej nauce zawodu pod okiem instruktora, z naciskiem na samodzielność i odpowiedzialność za efekty pracy. Pracodawcy zgłaszają zapotrzebowanie  na określonych specjalistów, a koszty szkolenia są w całości ponoszone przez państwo.

Wymiana nauczycieli jest niezbędna do poszerzania kompetencji, wdrażania nowych metod nauczania i doskonalenia  umiejętności interpersonalnych. Dzięki tej obserwacji zdobyliśmy wiedzę z zakresu dobrej praktyki za granicą. Poznaliśmy inne podejście do nauczania przedmiotów zawodowych, poszerzyliśmy wiedzę na temat skandynawskiego systemu edukacji. Z zainteresowaniem obserwowaliśmy stosunki społeczne oraz różnice kulturowe między naszymi krajami.

Wnioski ze stażu zagranicznego nauczyciele wdrażają w codziennej pracy edukacyjnej, np. poprzez większą motywację ucznia do nauki języków obcych, nacisk na samodzielność nauki, ukierunkowanie na umiejętności praktyczne, ważne dla pracodawców, zachęcanie do kształtowania ścieżki rozwoju zawodowego zgodnie ze standardami europejskimi, np. Europass, czy ECVET.





Copyright © 2019, ZSE RZESZÓW

elektronik_rzeszow@intertele.pl

Language język:  english | polski